رنگ منظر ایرانی؛ جایگاه رنگ در کشف برند گردشگری ایران

نویسندگان

مهرنوش بسته نگار

چکیده

امروزه کشورها به دنبال ایجاد تمایز و موقعیت خاص برای خود،اقدام به برندسازی برای مدیریت سیمای مقصد و توسعه گردشگری می کنند.برند ملی گردشگری یک کشور باید از دل فرهنگ، تاریخ و جغرافیای آن استخراجشود، متمایز، پایدار و قابل باور بوده و برای تمامی ذی نفعان جذاب باشد و بتوانددر تمامی ارتباطات و تعامات جای خود را باز کند. از دیگر سو رنگ در زندگیانسانها مفهومی نمادین دارد و پدیده ای عینی- ذهنی است که میتواند محرکو جالب توجه باشد، بار معنایی و مفهومی عمیقی را بر دوش کشد و پیام اصلیخود را به مخاطب برساند. همچنین پژوهش ها نشان می دهد در تمدن ایران،از دیرباز تاکنون، رنگها حامل جهانبینی و نگرش ایرانیان بوده و تنها جنبهتزیینی نداشته اند. بنابراین در برند گردشگری ایران، کشوری که مزیت نسبی آنطبیعت ویژه و تمدن کهن آن است، کاربرد یک نماد رنگین ضروری است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

رنگ برند گردشگری کوچه‌های مراکش

در شهرهای مراکش، بخش مهمی از منظر شهری را، بافت قدیم مدینه‌ها شکل می‌دهد. از طرف دیگر به سبب نقش مهمی که کوچه‌ در زندگی و حیات این بافت‌ها ایفا می‌کند، در این پژوهش به‌عنوان موضع مطالعه‌ی منظر شهرهای مراکش مورد توجه قرار گرفته است. ‌پس از مشاهده و بررسی چند شهر چنین عیان شد که رنگ، یکی از بارزترین عناصر منظر کوچه‌های مراکشی است، تداوم و حضور رنگ در این کوچه‌ها چنان پرقدرت اتفاق می‌افتد که رنگ ب...

متن کامل

نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران

امروزه سفر از اسباب تفریح و سرگرمی صرف به ابزار شناخت و آگاهی، تفاهم با دیگران، درک جهان پیرامون، حقایق آن و غنای بینش و نگرش آدمیان تبدیل شده‌است. این گردشگری می‏تواند در بستر شهرهای خلاق تجلی یابد. شهر خلاق شهری است که در آن بیش از توجه به میراث ملموس به میراث ناملموس توجه شده و فرهنگ و خلاقیت در آن در هم می‏آمیزند که خود موجب تمایز مقصد و خلق ارزش و مزیت رقابتی برای آن می شود. برند گردشگری ش...

متن کامل

نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران

امروزه سفر از اسباب تفریح و سرگرمی صرف به ابزار شناخت و آگاهی، تفاهم با دیگران، درک جهان پیرامون، حقایق آن و غنای بینش و نگرش آدمیان تبدیل شده است. این گردشگری می‏تواند در بستر شهرهای خلاق تجلی یابد. شهر خلاق شهری است که در آن بیش از توجه به میراث ملموس به میراث ناملموس توجه شده و فرهنگ و خلاقیت در آن در هم می‏آمیزند که خود موجب تمایز مقصد و خلق ارزش و مزیت رقابتی برای آن می شود. برند گردشگری ش...

متن کامل

جایگاه رنگ در ارتباطات غیر کلامی

هدف: رنگ­ها که از اصلی­ترین محرک­های بصری هستند، نه تنها باعث شناخت می‌شوند، بلکه ایده­آل سازی نیز می‌کنند. در جایی که کلام به کار نمی­آید و درک نمی‌شود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانه­های فرهنگی ملت­ها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگی­های رنگ‌ها را هم در ایجاد شناخت و هم از نظر توان برقراری ارتباط غیر کلامی بین انسان...

متن کامل

جایگاه نمادین رنگ در قالی‌های محرابی صفوی

قالی از مصادیق هنر اسلامی است که از جلوه‌های زیبایی و آیینی برخوردار می‌باشد. این هنر ملی در دوران حکومت خاندان صفوی مورد توجه قرار گرفت. از این عصر قالی‌هایی با طرح‌ها و نقش‌های متفاوت بجای مانده که هر یک از مفاهیم ویژه‌ای با هدف ترویج تشیع برخوردار است. از این جمله قالی‌ها و قالیچه‌های محرابی می‌باشد که به سبب کاربرد مذهبی در این دوران مورد توجه قرار گرفته و در کارگاه‌های درباری در انواع و اب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله علمی-ترویجی منظر

ناشر: مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر

ISSN 2008-7446

دوره 6

شماره 29 2014

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023